Lysfest

Hva er vel vakrere markering enn lysfesten. Denne stille festen markerer vi når himmelen er på sitt mørkeste og jordens trær og vekster går i dvale, inn til kimen som forbereder en ny vår.

Kvelden før, i gymsalen, lager vi en stor spiral av granbar og små lysestaker på gulvet. Så kommer dagen, og tidlig på morgenen kommer den yngste klassen inn og tenner de første lysene. Så går det slag i slag, og på slutten av dagene har alle elever og lærere tent sine lys. Salen bader i tente lys, så inderlig og vakkert at man nesten mister pusten.

Hver klasse kommer stille inn, og setter seg. De får utlevert hvert sitt lys, og vakker musikk fra et instrument klinger gjennom hele seansen. De går en og en, gjennom spiralen, helt til inn til midten. Der skinner det store lyset, hvor hver og en tenner sitt lys fra. På vei ut igjen settes det tente lyset i spiralen sammen med de andre. Når så alle har foretatt sin vandring, setter de seg stille ned igjen. Noen klasser velger å synge en sang før de forlater salen.

Stillhet råder, og ettertanke, som er en god pause i en hektisk tid. Handlingen er et symbol på at du tenner et lys for deg selv ved «verdenslys» i midten, og ved å plassere det sammen med de andre i spiralen, sprer du ditt tente lys ut i verden og fellesskapet.

Slik kan vi bli påminnet om å gå utover seg selv, ha sympati med omverdenen og for dem som trenger ekstra lys og omsorg.

Steinerpedagog Kjerstin Barkved