Mellomtrinn
5. klasse: norrøn mytologi, lokalgeografi og zoologi
5. klasse markerer en overgang fra barnetrinn til mellomtrinn, og fra dette året er det et større mangfold i fag og fakta og utforskning innen fagene får større oppmerksomhet, uten at dette går på bekostning av den billedskapende muntlige formidlingen.
Undervisningen i 5. klasse fokuserer på å erobre og mestre det ukjente rundt seg og i seg selv, fra det som ligger nært, og er kjent, til det som er lenger borte. Elevenes nærområde undersøkes gjennom undervisning om lokal geografi. I zoologien utforskes analogier mellom mennesker og dyr, slik at elevene også vet mer om hva det vil si å være et menneske i forhold til dyrene.
I fortellerstoffet står kraftfulle historier fra norrøn mytologi sentralt. I heltene fra myter og sagaer, som Loke, Tor og dronning Ragnhild, vil barn kjenne igjen egenskaper som de selv er i ferd med å utvikle, som viljestyrke og utholdenhet.
6. klasse: de store kulturepokene, botanikk og sløyd
6. klassingen viser økende arbeidskapasitet og kunnskapstørst, og dette skoleåret omtales ofte som et harmonisk år – barndommen er snart tilbakelagt, og puberteten har enda ikke krevd oppmerksomheten til elevene.
I 6. klasse møter elevene menneskehetens historie. De beveger seg fra det gamle India og den gammelpersiske kulturen, til den egyptisk-kaldeiske bykulturen og frem til den greske kulturepoken. Elevene lærer hvordan andre kulturer påvirker og lærer av hverandre. Geografien utvides til Norden for å vise at vi her i Norge er en del av noe større.
Botanikk er årets hovedtema i naturfag. Gjennom studiet av plantene kan vi utvikle en større bevissthet om samsvar og sammenheng mellom livsformer og omgivelser. I 6. klasse begynner elevene med undervisning i sløyd.
7. klasse: romerriket, fysikk og geologi
I 12-årsalderen begynner en ny utviklingsfase: puberteten. Elevene har en tendens til å stille spørsmål ved alt. Derfor introduserer vi nye fag som viser sammenhengen mellom årsak og virkning, og vi øver opp objektiviteten gjennom iakttagelse.
I historiefaget beveger vi oss fra det blomstrende Athen og 2000 år fram til slutten på middelalderen. Romerriket står sentralt, og dens vekst og fall illustrerer konsekvenstenkningen som skal være en rød tråd i undervisningen dette skoleåret. Fysikken kommer inn som nytt fag dette året, og gjennom objektiv iakttagelse kan elevene utlede lovmessigheter som kan knyttes til elevenes egne erfaringer.
Geografien utvides til å omfatte hele verden gjennom sonegeografien. Elevene oppdager de klimatiske betingelser for planteliv, dyreliv og menneskelig liv i de forskjellige sonene. Sjuendeklassingene tilbringer også mye tid i skolehagen. Hagebruken passer godt sammen med geologi og sonegeografi, og gir elevene en forståelse av deres egen plass i verden.