Foreldreveiledning Dataspill til barn og unge

Medietilsynet har gått ut med en foreldreveiledning for dataspill til barn og unge. De skriver følgende i innledningen:

Kjære foreldre

Dataspill appellerer til mange ulike aldersgrupper.

Flere og flere voksne spiller dataspill, og den gjennomsnittlige dataspilleren er i dag over 30 år.

Det blir utviklet en rekke spill som bare anbefales til voksne, derfor er det viktig at man sjekker spillene man skal kjøpe til barna.

Helt siden 2003 har dataspill hatt en aldersmerking på esken, som forteller om spillet kan virke skremmende for ulike aldersgrupper. Denne aldersanbefalingen er kun veiledende.

Spillbransjen jobber målrettet med å promotere og støtte aldersmerkingen. Merkene er integrert i spillkonsollene Xbox One, Nintendo WiiU og Playstation 4, slik at foreldre og barn har muligheten til å begrenese tilgangen til bestemte spill.

De fleste spill kan i dag kjøpes direkte på nettet vi datamaskin, spillkonsoll, smarttelefon og nettbrett.

Bakerst i denne håndboken finner du en veiledning om hvordan de mest populære spillkonsollene kan konfigureres, slik at tilgang til å spille og kjøpe spill begrenses.

God fornøyelse

NSM

Medietilsynet

Her er lenke til foreldreveiledningen: 2019.05.24 Foreldreveiledning Dataspill til barn og unge