Hodelus

Hvordan smitter hodelus?

Hodelus (Pediculus capitis) lever kun i håret på hodet hos mennesker. Lusesmitte skjer ved at lus, som oftest voksne individer, kryper fra en person til en annen når hodene legges inntil hverandre (1). Lus kan ikke hoppe, men kryper fra hårstrå til hårstrå. Hvis lusa kommer bort fra håret, er det svært liten sjanse for at den vil kunne etablere seg på et nytt hode. Den vil fort bli svak og overlever maksimalt 1-2 døgn borte fra et hode (1,2).

Både voksne og barn kan få hodelus (3,4). Man kan få lus uansett hårtype og personlig hygiene. Hodelus overlever både i hår som vaskes ofte og hår som vaskes sjeldent (5).

Symptomer på lusesmitte

Kløe i hodebunnen er et vanlig tegn på hodelus. Lusas spytt inneholder stoffer som, når de kommer inn i huden, utløser kløe. Det er imidlertid mange personer med lus som ikke opplever kløe, eller at det tar tid før kløen oppstår. Av den grunn er det viktig med regelmessig lusesjekk uavhengig av om man klør eller ei. Et annet symptom på lusesmitte er sår og infeksjoner i hodebunnen som følge av opprevne lusebitt (6).

Hvordan sjekke for hodelus?

Du oppdager hodelus ved å gre håret med en lusekam (kan kjøpes på apotek). Det er viktig at du grer håret i hele dets lengde, og at du starter helt innerst ved hodebunnen. Folkehelseinstituttet anbefaler å gre i vått hår fordi vått hår hemmer lusas bevegelse. Du kan gjerne tilsette balsam for å lette kjemmingen. Tørk kammen med tørkepapir eller håndkle etter hvert drag og se etter lus. Når lusene har tørket, vil de begynne å bevege seg.

Noen foretrekker å gre i tørt hår. Personen som gres bør da stå bøyd over et hvitt håndkle eller lignende, slik at lus som faller ned fra håret oppdages.

Se gjerne Folkehelseinstituttets instruksjonsfilm om hodelus-sjekk, som du finner på: www.fhi.no/lus

lusesjekk i vått hår

Lusesjekk kan utføres både i fuktig og tørt hår, men vi anbefaler å fukte håret og gjerne tilsette hårbalsam. Foto: Folkehelseinstituttet.

Funn av luseegg

Når man grer, kan man finne luseegg. Disse sitter så godt fast i håret at hårstrået gjerne ryker ved kjemmingen, og egget følger med. Funn av luseegg alene er ikke noe sikkert tegn på pågående lusesmitte siden de kan være klekte eller døde. Levende lus er derimot en sikker diagnose.
Eggenes plassering på hårstrået kan si noe om tidspunktet for smitte. Eggene legges nær hodebunnen, og siden håret vokser ca. en centimeter i måneden vil egg nærmere hodebunnen være lagt mer nylig enn de lenger ut (7).

Hvordan ser hodelus og egg ut?

Hodelus er lyse, brune eller svarte. De er noe gjennomsiktige og kan ha et rødskjær om de nylig har sugd blod. Voksne lus er 2-3 mm lange (14). Føttene har klør som gjør at lusa lett kan gripe tak og bevege seg i hårstrå. Nymfene (ungene) ligner voksne lus, men de er mindre og har lysere farge. De minste nymfene er 1 mm lange.

Eggene er 0,3 x 0,8 mm, og de er godt festet til hårstråene. De er gulhvite og gjennomsiktige når de har innhold (14), og blir papiraktig hvite etter at de har klekket. Egget har et lokk som faller av ved klekking.

Tomme eggeskall kjennes på at de mangler lokk og er renere hvite. Egg som er drept med lusemidler beholder lokket og får med tiden en brunlig farge når innholdet tørker inn. Man kan se eggene med det blotte øyet, men for å se detaljer er lupe nødvendig. Både døde og tomme egg kan sitte fast på hårstrå i lang tid etter at lusene er fjernet fra hodet. Det er ikke nødvendig å fjerne disse eggene.

Voksne hodelus er 2-3 mm lange. Nymfer (unger) er mindre enn voksne lus. Foto: Folkehelseinstituttet.

Behandling mot hodelus

Det finnes flere alternative behandlinger mot hodelus:

• Behandle med lusemiddel (kan kjøpes på apotek). NB! Det er viktig å følge pakningsvedlegget nøye. Midler som inneholder virkestoffet dimetikon har vist seg å ha god effekt.
  • Kjemme håret hyppig (daglig i 14 dager).
  • Klippe håret kortere enn 0,5 cm.

Nyttig å vite

Barn som har hodelus trenger ikke å være hjemme fra skolen eller barnehagen, men behandling bør komme i gang raskest mulig.

Hodelus er ikke farlig, men det er plagsomt for den det rammer. Hodelus smitter ved hode-til-hodekontakt, og ikke via luer, kosedyr eller andre gjenstander. Alle kan bli smittet av hodelus, uavhengig av alder, hårtype osv.

Lus blir raskt svekket når de er borte fra hodet. Det er derfor ikke nødvendig å vaske klær, hus og møbler.

Informasjonen er hentet fra www.fhi.no

1. Takano-Lee M, Yoon KS, Edman JD, Mullens BA, Clark JM. In vivo and in vitro rearing of Pediculus humanus capitis (Anoplura: Pediculidae). Journal of Medical Entomology. 2003;40(5):628-35.
  2. Burgess I. Head lice biology. In: Heukelbach J, editor. Management and control of head lice infestation. Bremen: UNI-MED Verlag AG; 2010. p. 24-32.
  3. Rukke BA, Birkemoe T, Soleng A, Lindstedt HH, Ottesen P. Head lice prevalence among households in Norway: Importance of spatial variables and individual and household characteristics. Parasitology. 2011(10):1296-304.
  4. Birkemoe T, Lindstedt HH, Ottesen P, Soleng A, Næss O, Rukke BA. Head lice predictors and infestation dynamics among primary school children in Norway. Family Practice. 2016;33(1):23-9.
  5. Burgess I, Vander Stichele RH, Bogaert MG, Chosidow O, Birtwistle S. Pediculus humanus capitis in schoolchildren. Lancet. 1995(8951):730-2.
  6. Heukelbach J, Feldmeier H. Clinical aspects. In: Heukelbach J, editor. Managements and control of head lice infestations. Bremen: UNI-MED Verlag AG; 2010. p. 43-5.
  7. Feldmeier H, Heukelbach J. Diagnosis and rapid assessment. In: Heukelbach J, editor. Management and control of head lice infestation. Bremen: UNI-MED Verlag AG; 2010. p. 48-51.